Wij beantwoorden uw mail binnen 8 uur
Levering met Post.nl Pakket of brievenbus post
De geschiedenis van VW Volkswagen in vogelvlucht
Ferdinand Porsche had al in 1922 plannen voor een goedkope auto maar kreeg geen voet aan de grond bij auto fabrikanten Daimler en Merceds Benz, NSU en Zündapp realiseerde een aantal prototypes. Wanneer Ferdinand Porsche voor zichzelf begint krijgt hij gedurende de oorlog van Adolf Hitler de opdracht een goedkope auto voor het volk te produceren en zo ontstaat de KDF "Kraft durch Freude" auto, de auto moest o.a. 2 volwassene en een kind kunnen vervoeren en een topsnelheid van 100 KM per uur halen, maximaal 6 tot 7 liter benzine verbruiken en niet meer dan 900 Reichsmark kosten. Uiteindelijk gaat de KDF 1400 Reichsmark kosten en wordt het geld voor de fabriek en productie opgebracht door en voor het Duitse volk d.m.v. van een spaarsysteem. In 1940 rolt de eerste KDF van de band. Uiteindelijk werden er slechts een paar honderd personenauto's gebouwd, vrijwel allemaal voor partijbonzen. De Duitse spaarders zouden pas na de oorlog en een aantal rechtszaken, hun auto in ontvangst kunnen nemen. Na de oorlog wordt de KDF fabriek overgedragen aan de Britse bezettingsautoriteiten. De fabriek word in 1946 aangeboden aan Amerikaanse, Britse en Franse autofabrikanten, maar niemand ziet iets in het rare bolle autootje. Men begint onder de naam Wolfsburg Motor Works maar later word het omgedoopt tot Volkswagen. In 1949 introduceert Volkswagen een bestelbusje Type 2, maar maakte verder alleen de Kever Type 1. In 1955 rolt het 1-miljoenste exemplaar van de band.